torsdag 31 januari 2008

Det sjunde underverket?



Fornborgsbloggens utsände rapporterar direkt från det fd. Inkariket.

Jag var ute på en fornborgsutflykt i början av januari. Fick ju lov att besöka Mexicos populäraste ruinområde Chichén Itzá, sedan det har blivit utnämt till ett av de 7 "nya" underverken på planeten. Eller "det sjunde underverket" som mexikanarna kallar det för, som om det vore någon form av fornborgs-topplista. Det var fjärde gången jag besökte just denna plats och jag kan bara meddela att det inte är bra för en fornborg att bli utnämnd till ett underverk. Det innebär bara att ännu fler turister, som egentligen inte uppskattar fornborgar, besöker platsen - utan att visa den tillbörliga respekten. Hursomhelst. Lade märke till en nyhet i México: ölflaskorna har vuxit. Nästan varenda ölsort (de inhemska) finns numera i 1,2liters-flaskor. Fortfarande blaskig, ljus öl som måste vara iskall och helst drickas med lime, för att kunna uppskattas. Men stora, fina flaskor!

Här i Ecuador smakar ölen lite mer. Speciellt om man lyckas hitta en Ukrainsk porter på supermarknaden. Den smakade jättemycket. Visserligen hur äcklig som helst, men en bra orsak till att skriva ett inlägg på denna blogg, som ju handlar om öl och fornborgar. Passar dock på att publicera en bild på en plats där jag tillbringade min förra helg. Mycket nöje!


Samtalsämne of the week in Ecuador: Regn. Översvämningar. Hur ska det gå under karnevalen? Hit of the month in Ecuador: "Ella me levantó" - Daddy Yankee.

1 kommentar:

Deacon Pat sa...

Great picture, I love the house....